U bent hier

Wat mag…? Wat kan…? Dilemmas’s bij het spelen

Lezen

In dit boek van Marianne de Valck wordt stilgestaan bij avontuurlijk spel van kinderen: waarom vinden kinderen dit plezant? Waarom zoeken ze dit avontuurlijk spel op? En wat leren ze eruit? Welke bezwaren hebben volwassenen zoal tegen dit avontuurlijk spel en hoe kunnen we daar verstandig mee omgaan, zonder het speelplezier en de leerkansen van kinderen te beknotten? De opsommingen, voorbeelden en argumenten zijn erg volledig.

De auteur gaat er niet van uit dat alles moet, maar ze helpt zoeken naar een goed evenwicht tussen speelkansen en veiligheid.

Een aantal thema’s zijn fel gelinkt aan buitenspelen, zoals klimmen, spelen in het groen, beestjes, timmeren, spelen met smurrie,… en bieden een goeie basis om met je team het gesprek aan te gaan over avontuurlijk spel voor kinderen.

Andere thema’s vind ik een vreemde keuze, denk bijvoorbeeld aan ‘samen spelen’ of ‘pouwpouwen’ (spelen met speelgoed-geweren). Waarschijnlijk vinden niet alle volwassenen dit fijn spel… 

cover van het boek