U bent hier

Peuter-avonturen

Doen - Lezen

Aan de Artevelde Hogeschool loopt een boeiend onderzoek: RePLAY Toddler. Hun onderzoeksvraag: hoe kunnen we kinderbegeleiders ondersteunen om avontuurlijk gedrag van peuters te stimuleren?

Neen, peuters hoeven niet op dropping of een vuurtje te stoken om avonturen te beleven. Avontuur voor peuters betekent ‘spannende en uitdagende vormen van spel die een risico inhouden voor fysieke verwonding’. Bijvoorbeeld ergens over geraken, ergens op geraken, kans op vallen, met écht materiaal kunnen spelen, hoog en laag, evenwicht, in de nabijheid van gevaarlijke elementen spelen,…

Waarschijnlijk hebben alle volwassenen de neiging om tegen peuters af en toe ‘pas op!’ te zeggen. Maar wat leert een peuter daar eigenlijk mee?

De onderzoeksgroep wil stap voor stap een toolkit ontwikkelen om met een team van kinderbegeleiders aan de slag te gaan: samen visie ontwikkelen, uitwisselen over situaties, elkaar ondersteunen, ideeën voor avontuurlijke speelimpulsen, evalueren en bijsturen van avontuurlijke spelletjes,…

Als teams in de kinderopvang hierin ondersteund worden, krijgen peuters meer kansen om risico-competent te worden. Ze leren met verantwoorde risico’s om te gaan, in plaats van ze te vermijden. En jong geleerd…

Meer weten over de vorderingen in het onderzoek? Dat vind je hier.

Kleefkruid* kijkt uit naar de resultaten van het praktijkonderzoek!